Crossfit som träningsform – Träning för hela kroppen!

by

På senare år har crossfit som träningsform blivit otroligt populärt i Sverige. Crossfit är en funktionell träning där du arbetar med kroppens naturliga rörelser. Detta kan exempelvis vara att springa, kasta, dra och lyfta. Denna högintensiva träningsform är en perfekt kombination av både styrka och kondition. 

Vi kommer i denna artikel gå igenom crossfit alla fördelar som träningsform! 

Vad är crossfit? 

Crossfit är en träningsform som är en kombination av både styrke-och konditionsträning och är en så kallad funktionell träning. En funktionell träning innebär att kroppen utför funktionella och naturliga rörelser som exempelvis att hoppa, dra, kasta och putta. Syftet med denna träningsform är därför att du ska få en sådan allsidig träning som möjligt utefter din kropp och dess kapacitet för allt ifrån styrka, rörlighet, uthållighet och styrka. 

Crossfit utförs vanligen i mindre grupper av en instruktör för att kunna få en sådan individuell träning som möjligt. Lokalerna där crossfit utövas är ofta höga i tak och kallas för cross-fit box. Fler och fler gymkedjor börjar även inkludera crossfit-pass till sina medlemmar, men heter då oftast någonting annat då du behöver licens för att kunna kalla din lokal och ditt träningspass för crossfit. 

Vad utför man för övningar i crossfit?

Det finns flera sätt som du kan utföra övningarna på. En del av träningen utförs av din egna kroppsvikt och den andra delen har du redskap till hjälp som exempelvis kettlebells, skivstång och romerska ringar. Vanliga övningar inom crossfit är knäböj, marklyft, pull-ups, armhävningar och repklättring. Passen är ofta korta, men otroligt intensiva vilket gör att det även är en tidseffektiv träning med goda resultat.  

En av de största skillnaderna från andra träningsformer är att du med crossfit har en slags tävling med dig själv då du klockar dina pass. Detta kan du göra genom att antingen utföra övningar på kortast möjliga tid eller så räknar du efter att du kör så mång varv du kan på kortast möjliga tid. Detta gör att du kan se hur mycket snabbare du blir för varje gång och det ger dig även större motivation till dina träningsmål. 

Vem passar crossfit för? 

Crossfit som träningsform som är passande för alla oavsett ålder och träningsnivå. Detta är en av anledningarna till att crossfit har slagit igenom med så stor kraft. Övningar inom träningsformen finns i en hel del olika varianter så om du inte kan utföra en övning har du alltid alternativ och hjälpmedel för att göra övningen lättare att utföra. Med tiden kommer du sedan klara av allt mer inom träningen.  

Just på grund av att crossfit är en träningsform som du kan utföra utifrån dina egna förutsättningar gör att den inte endast passar väldigt vältränade med mycket erfarenhet sedan innan. Det är dock viktigt att du är helt skadefri om du vill börja med crossfit för att inte förvärra en skada du redan har.  

I och med att crossfit är en högintensiv träning behöver du även lära dig behärska tekniken i alla övningar för att inte skada dig när du utövar träningsformen. 

Fördelar med crossfit 

Fördelarna med crossfit är många, men en av de största fördelarna med crossfit är att du får en total allsidig träning. Här tränar du både snabbhet, styrka, kondition och uthållighet med din fantastiska kropp som redskap. Du ökar även muskelstyrkan hos ett flertal olika muskelgrupper på en och samma gång. 

En annan fördel med träningsformen är att du förutom att du får en god träning även förbättrar andra delar hos dig själv såsom balans, uthållighet, koordination och smidighet.

Crossfit som träningsform
Börja med crossfit du med för att se alla dess fördelar