Så kommer du igång med träning på gym

by

Träning på gym – Att träna på gym är ett väldigt effektivt och anpassningsbart sätt att stärka din kropp på. Du kan välja maskiner, vikter och övningar som passar din kropp och träningsnivå. Genom att kombinera träning med vikter med mer högintensiva pass, kan du stärka både musklerna och ditt hjärta får jobba.

Men om du inte tidigare har tränat på gym så kan detta såklart vara en lite nervös start. Vilka övningar passar och vad ska du fokusera på? Denna artikel är inriktad på att introducera dig till vilka fördelar gymträning ger, samt hur du kommer igång med träning på gym och du inte har varit där på ett tag. Fokusera på dig själv och få en friskare kropp och ett mer hälsosamt liv!

Introduktion på gym

När du skriver in dig på ett gym så erbjuds du oftast ett gratis introduktionspass, där en utbildad personlig tränare går igenom gymmets maskiner och även bygger upp ett passande program som passar dig och dina mål.

Det kan verka lockande att hoppa över denna introduktion, men även om du tidigare har kunskaper om gym eller träning, är det alltid någonting som du kan snappa upp och addera i ditt program för att helt enkelt kunna prestera bättre. Om du aldrig tidigare har tränat på gym är denna introduktion nödvändig, då det är viktigt att du använder maskinerna rätt för att inte slita på kroppen.

Under denna introduktion är det några saker som du ska tänka på, var tydlig med din instruktör och förklara vilka mål du har med din träning och vad du vill uppnå. Du kan då få en mer skräddarsydd introduktion, som kan fokusera lite extra på träning, rehabilitering eller att stärka en viss muskelgrupp.

Börja på en nivå som passar dig

I början när man försöker hitta en balanserad kost som rundas av med gymträning, är det väldigt vanligt att höga krav sätts upp och att man sätter ett mål som är för högt.

Om du inte har tränat på väldigt länge är det viktigt att du till exempel vänjer in kroppen och inte börjar alltför effektivt. Detta är dels för att du ska kunna hitta en rutin, som du faktiskt kommer att hålla. Med är även viktigt för att du inte ska slita på musklerna. Om du lyfter vikter, börja med lättare vikter och jobba dig uppåt.

Att träna på gym behöver inte heller vara särskilt tidskrävande. Ett effektivt cirkelpass gör att du kan anpassa övningarna efter din nivå och du får en högintensiv träning som är klar på 30 minuter.

Skapa en bra rutin

När du skapar en rutin är det viktigt att du tar din träningsnivå i beaktning och succesivt bygger på med nya övningar för att se en snabbare utveckling. Detta gör också att det är lättare att hålla fast vid programmet. Om du inte gillar att träna på egen hand, kanske du har en vän som kan skriva in sig på gymmet också? Ni kan då peppa varandra och se till att båda följer programmet till punkt och pricka.

Ett bra och välplanerat träningsprogram ska dock alltid inkludera en variation, där vikter och övningar kombineras med lite svettigare pass på crosstrainern eller en stepmaskin.

Fokusera på att utveckla ditt träningsprogram för att hela kroppen ska få arbeta. Det är viktigt att du inkluderar samtliga musklergrupper under en vecka och varierar övningarna för att du ska hålla kvar motivationen. Varför inte testa på något av gymmets gruppass?

Glöm inte uppvärmning innan du börjar lyfta och att du stretchar efteråt. Detta minskar risken för slitage eller att du vaknar upp nästkommande dag med svår träningsvärk. Efter eller innan träning är det också viktigt att du tillsätter energi för att musklerna ska kunna återhämta sig efter träningspasset. Gärna någon proteinshake om du har tränat riktigt hårt, eller en banan för att fylla på energiförrådet.

Välj ett bra gym

Att välja rätt gym har också stor betydelse för hur effektiv din träning kommer att bli. Några saker att ha i åtanke när du väljer vilket gym du vill skriva in dig på, är att gymmet är utrustat med bra och stabila maskiner. Gärna många av varje för att du inte ska behöva vänta mellan övningarna.

En annan sak som är viktig att du kikar på, är hur enkelt det är att ta sig dit. Vi har nog alla hamnat i fällor, där vi istället för att se till praktikaliteten, istället fokuserar blint på pris eller design.

Men faktum är att om du behöver åka väldigt långt för att ta dig till gymmet, är det större risk för att det inte blir av. Så betala hellre lite mer för ett gym som ligger tillräckligt nära för att du ska kunna cykla eller gå dit. Ju närmare gymmet ligger, desto mindre ursäkter för att hoppa över din träning. Gymmet ska med fördel ligga antingen nära ditt hem, skola eller jobb.

Det är även viktigt att gymmet är fräscht, rent och har ett bra omdöme. Så kika på lite olika alternativ och besök gärna lokalerna innan du gör ditt val.

När du väl har gjort ditt val är det bara att tuta och köra, ingenting kan stoppa dig från att uppnå dina träningsmål och få dig att hitta en god rutin igen!